LIVERECENSIONER SRF
POPULÄRA LIVERECENSIONER SRF
INTERVJUER SRF
clawfinger

Inför Sweden Rock 2022: Intervju med Clawfinger

Rocknytts intervjuserie “Inför Sweden Rock 2022” går vidare. Nästa band ut är Clawfinger där Rocknytts Peter Johansson fått ställa några frågor till bandets frontman Zak Tell.

Nordiska rap metal-pionjärerna Clawfingers debut ”Deaf dumb blind” (1993) är fortfarande den bäst säljande metalskivan i svensk historia. Ytterligare sex album hittills har det blivit från bandet, alla rågade med genomarbetade texter, medryckande rytmer och gitarr och elektronik i förening. ”Environmental Patients” är bandets senast släppta singel, efter sådana certifierade klassiker som ”Warfair”, ”Do what I say”, ”Biggest & the best” och så klart den legendariska antirasismhymnen ”Nigger”.

Det blev ju som bekant ingen festival varken 2020 eller 2021. Vad har ni gjort under tiden?

Ingenting, vi har suttit hemma och väntat på att Sweden Rock ska komma tillbaka. Nej men skämt åsido så har vi som dom flesta andra runtom i världen försökt att ha någon slags normal vardag, så normalt som det går att ha det under en pandemi. Vissa av oss har 9-5 jobb, vissa av oss jobbar mer på frilansbasis, för vissa av oss har pandemin haft direkta konsekvenser, för vissa av oss har vardagen fortgått som vanligt i det stora hela även om det såklart inte varit kul eller enkelt för någon.

Har du några speciella minnen från tidigare Sweden Rock spelningar?

Första minnet är när vi lirade Karlshamnsfestvalen 93 då vi var ivriga färskingar och sedan 1998 vilket jag har för mig var första året det flyttade till Norje. Minns att det var en mysig liten festival med många volontärer som var musikentusiaster. Vi har inte spelat där sedan det bytte namn till Sweden Rock Festival, vi har väl varit för unga för att platsa men nu har vi äntligen blivit gamla nog för att passa in i lineupen ha ha. Minns även att vi försökte oss på att göra någon slags unplugged uppträdande i Expressentältet 1998, det gick sådär har jag för mig ha ha.

Vilken av era låtar tycker du är roligast att framföra live?

Svårt, olika låtar är roliga på olika sätt, Two Sides gillar jag för groovet, Biggest & The Best för kaxigheten, Do What I say för moset, jag ni fattar, det är svårt att välja, dom är helt enkelt alla grymma på olika sätt.

Hur tänker ni annars runt er setlist?

Jadu, tanken är väl att det ska vara en blandning av ”greatest hits”, personliga favoriter och det senaste vi släppt, allt stöpt i perfekt form som skapar en fungerade symbios av allt det vi representerar. Det handlar ju mycket om att skapa ett bra flow i setet, bygga upp, bryta av, bygga upp igen och skapa nån slags resa som slutar med ett stort jävla klimax.

Vilken är er största styrka som band?

Det skulle väl vara att vi har noll intresse av att vara ”rockstars” eller se tuffa ut på scen utan istället fokuserar till 100% på att röja, spela och skapa bästa möjliga stämning tillsammans med publiken, målet är att få det att kännas som att vi alla är på en stor fest tillsammans och att scenen i princip inte existerar eller åtminstone sjunker ner till samma nivå som publikhavet. Ofta lyckas vi men inte alltid!

Vilka band missar du själv inte på festivalen?

Den frågan får du såklart olika svar på helt beroende på vem du frågar i bandet, personligen gillar jag band som levererar lite utanför boxen, inte är för fastlåsta i klyschor, har humor, bjuder på sig själva och röjer. Spelar till exempel Faith No More så är jag GARANTERAT i publiken.

Är det en ny platta på gång inom en inte allt för avlägsen framtid?

Det finns inget konkret planerat, vi släppte en singel för någon månad sen precis som vi gör lite då och då när vi känner för det och har något som vi tycker är bra nog. Jag skulle inte helt utesluta att det nån gång kan komma en platta till för det finns några mer eller mindre färdiga låtar och lite olika idéer som ligger på hårddiskar och puttrar men vi har inget konkret bestämt och det är ingenting man bara slänger ihop på en lunchrast.

Om du får välja helt fritt utan att ta hänsyn till ekonomiska aspekter, vem eller vilka skulle du vilja samarbeta med?

Vet inte om jag kommer på några på rak arm, det blir ju en sån fantasigrej liksom. Skulle nog mest bara önska att det fanns fler timmar på dynget så att man hann med. Men ok, om ekonomi inte var en aspekt man behövde ta hänsyn till o h man får drömma fritt så skulle jag skaffa en perfekt inredd studio med sovplatser, kök och alla andra faciliteter som svävade i en bana mellan alla våra olika boenden så att vi kunde hoppa på och av när vi kände för det och göra våran grej kontinuerligt och spontant utan några som helst begränsningar.

Vilken skiva av vilket band skulle du själv helst vilja se framföras i sin helhet live?

Frank Zappa kring 1974 med lineupen bestående av bland andra George Duke, Napoleon Murphy Brock, Chester Thompson, Tom Fowler och Ruth Underwood. Behöver inte vara nån specifik platta eller exakt den sättningen men den Zappaeran var fantastisk.

Efter ni gått av scenen på Sweden Rock, vad hoppas du att publiken tar med sig efter ett sådant unikt gig?

Jag hoppas ju givetvis att dom tar med sig sitt skräp men även att dom märker att vi har kul och smittas av den känslan även om dom kanske inte nödvändigtvis är stora fans av våran musik. Som sagt så är vårat mål helt enkelt att bjuda på en bra konsert med positiv energi och få med så många som möjligt på festen.

Tack för att du tog dig tid att svara och vi ses i Blekinge i juni.

Tack själv, ses gör vi!

Clawfinger spelar lördag den 11 juni.

Sweden Rock Festival äger rum i Norje, utanför Sölvesborg mellan den 8-11 juni. Klara band är Guns N’ Roses, Volbeat, In Flames, Nightwish, Mercyful Fate, Megadeth, Within Temptation, Accept, Saxon, Social Distortion, Dropkick Murphys, The Hellacopters, Opeth, Night Ranger, D-A-D, 10CC, Honeymoon Suite, Lee Aaron, Kingdom Come, Ten Years After, Saga, Praying Mantis, Walter Trout, Devin Townsend, Clawfinger, Hardcore Superstar, Raubtier, Amaranthe, Sonata Arctica, Kvelertak, Michael Monroe, Evergrey, Alestorm, Sodom, Nashville Pussy, Bombus, Witchcraft, Eluveitie, Orange Goblin, Freedom Call, Kadavar, Hällas, Victory, Rage, Ross The Boss, Eclipse, Satan Takes A Holiday, Bonafide, Grave, The Halo Effect, Belphegor, Nationalteaterns Rockorkester, Nestor, Eleine, VA Rocks, Månegarm, Narnia, Bomber, Magic Pie, Nile, Tiamat, Dirty Honey, Eric Gales och många fler.

TOPPLISTAN SRF-NYHETER
FESTIVALNYHETER
VECKANS MEST DELADE