VECKANS TOPPNYHETER

Recension: Paul Stanley – Backstage Pass

Alla som har läst mina recensioner om KISS här på Rocknytt vet hur mycket jag älskar bandet. Även om det har gått från ungdomlig gudadyrkan till en mer nykter (nåja) kärlek till bandet ju äldre man blivit, så kan jag inte låta bli att bli exalterad när någon medlem från bandet släpper nytt material. Oavsett om det är ny musik eller som i det här fallet, en bok. Framförallt så har jag hyst stor respekt för Paul Stanley, mannen som skrivit alla de bästa KISS-låtarna och som styrde skutan helt själv genom KISS omdebatterade, men i mitt tycke fantastiska 80-tal. Jag tyckte att hans bok ”Face The Music” (”Under Stjärnan” på svenska), var den mest djupa och insiktsfulla självbiografin av originalmedlemmarnas. Pauls nya bok ”Backstage Pass” har funnits på originalspråk i ungefär ett och ett halvt år, men har nu släppts på svenska (en riktigt bra svensk översättning dessutom).

Backstage Pass har en titel som i sammanhanget är ganska missvisande. För man kan tycka att titeln gör anspråk på att vi ska få ännu mer saftiga historier och lära oss nya detaljer som gör att vi kan få ännu fler bitar till pusslet som är KISS över 40-åriga karriär. Men den här boken handlar inte speciellt mycket om KISS.

Visst, bandet är naturligt en del av bakgrunden genom hela berättelsen, men den här boken handlar mycket mer om Pauls sätt att se på livet och hur han vill hjälpa andra att inte gå i de fällor som han gjorde.

Tyvärr så blir det ganska så klichéartat och ju mer av boken man läser, desto mer så flyter berättelserna ihop. Det är svårt att urskilja vad som Paul har varit med om själv, vilka läxor han har lärt sig av själv och vad han har hämtat från de allra mest uttjatade självhjälpscitaten (“Skippa din bucketlist”, “Den enda regeln borde vara inga regler” osv.).

Med det sagt, så finns det ändå saker med Backstage Pass som är riktigt insiktsfulla och ger en bild av Paul som människa. Inledningen till boken som handlar om hans svåra relation till sin far under sin uppväxt, men som på senare dagar har utvecklats till en fungerande relation är fin att läsa om. Även de få KISS-relaterade historierna om hur deprimerad han var under “Creatures of The Night”-turnén eller om hans relation till Gene, gör att boken ändå har något för oss fans att grotta ner sig i.

Vill du läsa en bok om mannen som en gång hade en av världens bästa röster så är “Face The Music” utan tvekan den boken som du ska köpa. Men gillar du självhjälpsböcker och vill läsa något som har en helt ny infallsvinkel (det finns ju trots allt inte många självhjälpsböcker skrivna av rockstjärnor) så är ”Backstage Pass” något för dig.

Betyg: [yasr_overall_rating]

Författare: Paul Stanley med hjälp av Tommy Mohr

Svensk översättning: Susanne Andersson