VECKANS TOPPNYHETER

Bokrecension: Kiss Klassified – War Stories from a Kiss Army General

Bland de många citaten som sticker ut i gula versaler i boken, är det speciellt ett citat av Paul Stanley som sammanfattar vad allt handlar om: “It’s not unusual for bands to be out there with fire, smoke and all the other things. Any band with money can make a Kiss show. They just can’t be Kiss.”

Behövs det verkligen ännu en Kiss-bok? Kom igen. Vi har under de senaste åren fått alla biografierna från originalmedlemmarna nedkörda i halsen. Bok efter bok om Kiss har släppts och två ytterligare böcker på svenska har nyligen utkommit i Sverige (jag har sett båda på den lokala mataffären, bredvid chipsen och vid kassan). De tycks finnas överallt.
Svaret är ett rungande JA! Klart det behövs. Det är något visst med Kiss, det är inte vilket band som helst, utan ett band som format oändligt många musikälskare från tidiga år och varit följeslagare genom allsköns trender och ideal.

Liksom i fallet The Beatles tycks det alltid finnas ytterligare en vinkel att belysa, alltid ett sidoskott som får oväntat liv och växer till ett nytt träd. I detta fall är sidoskottet en skildring utifrån ett fanperspektiv, det är lätt att identifiera sig med den exalterade, unga Johan Kihlberg som gör allt som står i hans makt för att komma bakom scenen för att möta sina idoler.

Författaren som skrivit ner Kihlbergs äventyr i jagform heter Carl Linnaeus och är välkänd som skribent på Sweden Rock Magazine och som författare till bland annat Kiss: Den osminkade sanningen (en hel del intervjucitat från denna bok finns med här.) Med sig på resan har Kihlberg fotograf Mats Vassfjord, även han ett stort Kiss-fan.

Kiss Klassified är alltså ingen traditionell rockbiografi, utan en insiderblick på Kiss utifrån den resa som Johan Kihlberg gjort som inbitet Kiss-fan. Boken följer honom från åren som påträngande stalker till Kiss Army general och promotionansvarig på Polygram Records där han får uppleva mängder av möten med bandets olika medlemmar. Några av dem har han dessutom delat scen med. Kihlberg är från början makalöst självsäker och fräck och lyckas snika sig in på de mest omöjliga ställen. Han får backstagepass och fixar intervjuer utan att vara journalist. Han reser på egen bekostnad till USA bara för att få en chans att träffa bandet. Såna här saker gör inte ett “normalt” fan. Det gör bara en människa som är fullkomligt besatt bortom alla gränser. Men efterhand visar sig Kihlberg vara en oumbärlig ambassadör för bandet och att han figurerar nära dem ter sig mer och mer självklart. En sak är säker: Utan människor som blir så här besatta hade det inte funnits något Destroyer Magazine, Kiss Konventions i Sverige eller någon svensk Kiss Army.

[media-credit name=”Uppslag ur Kiss Klassified” align=”alignnone” width=”550″]Bokrecension: Kiss Klassified - War Stories from a Kiss Army General 1[/media-credit]

Det finns framför allt två saker som gör boken unik och läsvärd. Det första är anekdoterna, detaljerna, den subjektivt skildrade resan – den andra styrkan i boken är alla bilderna, varav det är få som sett dagens ljus innan. Det är en skatt utan dess like för Kiss-fansen. Bland de 750 fotografierna finns allt från proffsiga livebilder till mer vardagliga bilder tagna i backstage, på hotell, på krogen och på stan. Det svåra jobbet att balansera och harmoniera ihop allt har gjort av Anders Fästader, som även gjort det snygga omslaget.

Instuckna i berättelseflödet finns så kallade Classified Reports som är individuella presentationer av samtliga medlemmar och före detta medlemmar i bandet. Det känns lite som att presentationerna kommer in hipp som happ, även om de är i kronologisk ordning, antagligen för att de inte alltid presenteras där personen i fråga just diskuterats. Nåja, det finns inte mycket att klaga på mer än att det aldrig riktigt infinner sig en naturlig läsrytm. Nu är ju kanske inte detta tanken heller. Boken är gjord för kontemplationsläsning. Enklare uttryckt: Titta på bilder och säga “Wooow”.
Och det finns verkligen mycket att säga wow om här, men det är faktiskt de mer vardagliga skildringarna som sticker ut från glitter och fyrverkerier som jag gillar mest. Som avsnittet om Vinnie Vincent, där läsaren får följa med när han spatserar genom Sätra och snackar med Johans pappa utanför kiosken. Eller när Kihlberg trumfar Bruce Kulick i nörderi när det gäller hur många svåråtkomliga videoinspelningar han har av bandet. För att inte tala om Kulicks fäbless för hockeyspel.

Något som alltid fascinerat mig i Kiss historia är undehuggarna som lever i skuggan av giganterna Gene och Paul. Det är till exempel inte många mer än inbitna Kiss nerds som känner till Gary Corbett som spelade gömd bakom scenen under 80- och 90-talet. Men här lyfts han fram. Berättelserna om slitvargarna är det som sticker ut, som ger boken ett varmt skimmer. Eric Carr förtjänar förresten en hel bok och rätt personer att skriva den är gänget bakom Kiss Klassified.

Nu är ju denna bok en så kallad coffe table book, men som recensent har jag fått den som PDF och har alltså inte haft möjlighet att läsa boken som det är tänkt att den ska läsas. Den har varit både tidskrävande och svårläst på grund av att det behövts göras inzoomningar på små textpartier och detaljer samt utzoomningar för att se helheten. Sidnumreringen har inte stämt och vattenstämpeln (för att hindra kopiering) tvärs över varje sida har varit i grövsta laget, vilket också grumlat läsningen. Trots detta så har det varit en givande läsning, mest för att jag är ett stort fan av bandet själv. Men jag kommer nog inte att tacka ja till att recensera en PDF-fil igen.

Jag trodde jag sett det mesta med Kiss, men detta är verkligen en guldgruva. Visst är det skiftande bildkvalitet, men vadå, det är verkligen unikt material vi har att göra med här. Jag betvivlar inte att den här boken får många läsare. Den kommer dessutom ut lagom lägligt till jul.

Betyg:[yasr_overall_rating]

Kiss Klassified släpps alltså idag, den 26:e oktober och finns att beställa på Ginza.se.

Dessutom kan man passa på och få boken signerad och träffa dess författare på plats i Göteborg fredagen den 27:e oktober på Sticky Fingers kl. 20.00, samt i Stockholm på Hard Rock Café lördagen den 28:e oktober mellan kl. 12-15 samt efter kl. 22.
Missa inte denna chans!

Bokrecension: Kiss Klassified - War Stories from a Kiss Army General 2

FÖLJ ROCKNYTT 2023 – Den bästa spellistan på Spotify för dig som vill upptäcka ny musik. Här får du det senaste inom Rock, Hårdrock, AOR och Metal. Spellistan har över 4000 följare och uppdateras flera gånger i veckan!

FLER NYHETER
VECKANS TOPPVIDEOS