Bokrecension: Ingen går hel ur det här av Kjell Andersson

Kjell Andersson jobbade inte i den svenska musikbranschen. Under senare delen av 1970, 80 och delar av 1990-talet var den lika med Kjell Andersson. Han arbetade sammanlagt 40 år på stora skivbolaget EMI och var med om att ta fram artister som Ulf Lundell, Gyllene Tider, Eldkvarn och många till. Om man som undertecknad själv varit en del av den mytomspunna branschen (i mitt fall som journalist, arrangör och musiker) så finns det inte ett namn i boken man inte känner igen. Flera av dem har jag intervjuat, några är man bekant med, andra har man blivit vän med och andra har passerat revy under åratal av musiklyssnande på skiva och från scenen.

Det är en skoningslös bok han skrivit Kjell Andersson och mest skoningslös är han mot sig själv. Han är inget, han kan inget och han har få vänner samt att dem som han uppfattar som en vän sviker honom. Brutalt och ärligt berättar han om bråken mellan honom och Ulf Lundell. Den artist han jobbat mest med bredvid Per Gessle, Marou Scocco och Plura. Han upptäckte och han förädlade honom. Lade sig i skivinspelningarna, gjorde omslagen och drog upp strategier. Allt kollapsade under inspelning av skilsmässoplattan “Den vassa eggen” (släpptes 1985). Ulf är berusad, omöjlig och skriver arga brev till Kjell som försöker hålla god min. De kommer arbeta ihop igen men så går allt åt helvete och numera verkar de två åldriga männen vara dödsfiender.

Kjell vet precis vad han gillar och hur han vill ha saker. När man idag lyssnar på en del av hans 80-talsplattor blir det direkt plågsamt då de inte åldrats väl. Nu skulle vi inte recensera Kjell Andersson plattor utan hans bok.

Boken är bra, till en början mycket bra sedan kommer upprepningarna, en massa middagar med Plura och så något om Basse Wickman eller Magnus Lindberg. Efter ett tag kan man dramaturgin.
“Ingen går hel ur det här” är en väldigt manlig, för att inte säga gubbig bok. Den är nördig, det är Fendergitarrer, Hammondorglar och den är helt underbar om man bara är det minsta intresserad av hur det går till bakom kulisserna i en bransch så många vill vara i. Efter att ha läst den här boken är jag inte riktigt säker på att man vill det längre.

På det privata planet verkar inte Kjell vara en kille man vill hänga med, han har svårt med relationer med kvinnor. Under många år lever han med författaren Bodil Malmsten och sedan en ytterligare kvinna. Han har inga egna barn, ingen pappa och är tjock. Han känner sig redan i unga år utanför och drivs av att få revansch. Vilket han får genom att bli en maktfaktor i det svenska musiklivet. Om det gjorde honom lycklig – nej, det tror jag inte efter att han läst hans självbiografi.

Författare: Kjell Andersson
Titel: Ingen går hel ur det här: Mitt liv i den svenska musiken
Förlag: Albert Bonniers förlag