Ice Age – Liverecension Gefle Metal Festival 2016-07-15

[media-credit name=”Foto: Anna Fabbri” align=”aligncenter” width=”500″]Ice Age GMF 2016[/media-credit]
Göteborgsbandet Ice Age är en ny bekantskap för mig i livesammanhang, men med tanke på att fredagskvällens spelning i gasklockan bara är deras fjärde på 29 år kanske det inte är så konstigt. Ursprungligen bestod bandet av fyra tjejer, och kallades bland annat för ”A female Metallica”. I dagens sättning hittar man dock en kille – André Holmqvist, bakom trummorna. Av originalmedlemmarna återstår sångerskan och gitarristen Sabrina Kihlstrand och basisten Viktoria Larsson. Den blixtrande gitarristen Linnea Landstedt (även i Tyranex) är däremot helt ny, och gör sin första spelning någonsin med bandet här i Gävle.

Spelningen inleds med ”Fleet Street” från 1989, och under tiden som gitarristerna river av det ena vassa riffet efter det andra i den rökiga lokalen kan jag inte låta bli att dra kopplingar till Judas Priest. Inte så mycket musikaliskt, kanske, men utan tvekan stilmässigt när de tre brudarna radar upp sig på scenen med synkade rörelser. Att det även är lite opolerat gör att man får känslan av att befinna sig på ett gammalt hederligt rockhak i Götet. Sabrinas mellansnack består av lika andelar skratt och svordomar, och det känns som att publiken har lika roligt som bandet.

Av kvällens sju låtar återfinns alla utom en på någon av de demos som Ice Age släppte under 80-talet, för trots den lovande starten har de ännu inte släppt något fullängdsalbum. Snart blir det ändring på det lovar Sabrina, och som smakprov får vi höra den helt nya låten ”Clever”. Betyget för den här relativt korta spelningen är mer än godkänt, och det ska bli spännande att se vad Ice Age hittar på framöver.

Ice Age – Gefle Metal Festival 2016-07-15

[yasr_overall_rating]

Band: Ice Age