Amon Amarth – Liverecension Bråvalla 2016-07-01

[media-credit name=”Foto: Effie Trikili” align=”alignnone” width=”500″]amon amarth 02 effie triliki[/media-credit]

“The warming sun returns again and melts away the snow”. Så inleder Amon Amarth sin spelning när de öppnar med en av sina allra största hits, “The Pursuit Of Vikings”. Även om det inte var snö på Bråvalla så var ändå denna textrad mycket passande då solen precis tittade fram när Amon Amarth klev på scenen efter att vädret tidigare under dagen varit så pass kaosartat att regn och storm tvingat Blues Pills att avbryta sin spelning tidigt och således också omöjliggjort en recension av nämnda orkester.

Med vädergudarna på sin sida fortsätter Amon Amarth att målmedvetet dundra ut sin taktfasta vikingadöds. Undertecknad var ett fan av bandet mellan åldern 14 och 20 ungefär, eller mellan år 2002 och 2008 om ni hellre vill, men i ärlighetens namn tappade Johan Hegg och grabbarna mig efter “Twilight Of The Thundergod” och de senaste plattorna har jag knappt lyssnat på alls. Detta gjorde att jag hade en liten oro gällande att jag kanske inte skulle känna igen så många av låtarna, men bandet levererar idel klassiker och det är synnerligen imponerande vilken imponerande arsenal av låtar bandet ändå lyckats bygga upp under åren. Nostalgin vet inga gränser när Amon Amarth river av högklassiga versioner av låtar som “Runes To My Memory”, “Cry Of The Blackbirds” och framförallt stenhårda “Death In Fire”. Förutom dessa klassiska alster blir det även mycket positiv publikrespons på låtarna “First Kill” och “Raise Your Horns” från senaste plattan “Jomsviking”, samt självklart på hits som “Guardians Of Asgaard” och avslutande “Twilight Of The Thundergod”. Under den sistnämnda tillika avslutande låten bjuds vi också på ett sådant där klassiskt ögonblick som så ofta förr när det handlar om hårdrock, nämligen när en inte riktigt vet om det jag just nu ser är jättetufft eller jättetöntigt. I detta fall handlade det om när frontmannen majestätiskt svingar en Torshammare från den lokale Buttericks-handlaren.

Efter en sådan uppvisning i proffsighet och rutin väljer jag dock att vara positiv gentemot det supersolida Amon Amarth och säger således att det var en häftig avslutning på en mycket bra spelning.

Amon Amarth – Bråvalla 2016-07-01

[yasr_overall_rating]