Intervju med KATATONIA

katatonia-band-2012
Det var tre år sedan Katatonia släppte albumet "Night Is The New Day". Kort därefter så beslöt sig bröderna Fredrik och Mattias Norrman att lämna skutan efter lång och trogen tjänst. Nu är bandet tillbaka med ett nytt album som fått titeln "Dead End Kings" som även inhyser de två nytillskotten Per Eriksson-Gitarr och Niklas Sandin-Bas. Rocknytts Sven Mörén träffade bandets drivande motor Jonas Renkse och Anders Nyström för att samtala om bandets utveckling både musikaliskt och som helhetskoncept.

 
 

Jag vill börja med att gå in på det nya albumet ”Dead End Kings”. Vad som slår mig är att detta är eran mest symfoniska platta, men min personliga känsla är att ni började redan på 1999 års album ”Tonight´s Decision” att leka med det mer symfoniska och sedan tycker jag att de kommit allt mer insmygande för varje alster ni släppt. Blev det symfoniska något utav ett fast beslut att börja arbeta med eller blev det bara utav en ren slump?

Jonas: Jag tror det blev en naturlig väg att gå helt enkelt. Med tiden så utvecklas man som låtskrivare, vi har haft mer och mer studiotid inför varje platta vilket har gjort att vi har haft den tid som krävs för att gå ett par steg längre i utvecklingen. Sedan så gillar vi den typen utav musik oerhört mycket, och inför nya plattan så kände vi att vi ville gå ett par steg längre än vad vi kanske gjort tidigare.

Anders: Det är blir en naturlig väg att gå och då talar jag nog för merparten utav alla band som finns därute. Man strävar alltid efter att utvecklas inför varje albumsläpp så att man inte hela tiden står kvar och stampar på samma plattform. Och skälet till att vi inte har varit så symfoniska tidigare beror nog mycket på att vi inte har någon fast keyboardist i bandet, men ju mer tiden har gått så har vi blivit mer intresserade utav den symfoniska biten och med tiden skapat oss allt mer erfarenhet när det gäller att jobba mer symfoniskt. Och som Jonas sade så är vi enormt stora fans utav nämnda genre vilket har skapat ett intresse hos oss att börja utforska band gamla som nya i genren, vilka instrument de använder, hur de utövar sina instrument och hur det tänker rent generellt när det gäller att skriva musik. Många tror att vi är ganska trångsynta utav någon anledning, men vi är oerhört öppna när det gäller band, gamla som nya för att sedan filtrera det hela till vad som är ”Katatonia”.

Jag drar en lien jämförelse med er och det engelska bandet ”Anathema”. Jag personligen tycker att ni ar gått lite utav samma väg. Ni började med renodlad dödsmetall för att sedan gå åt det mer symfoniska hållet. Idag är ju ”Anathema” ett renodlat symfonirock-band.

Jonas: Det stämmer. Fast dom är nog lite mer utsvävande på sina senare alster än vad vi har varit och är. Vi har valt att behålla lite mer utav metal-stuket.

Anders: Vi har behållit tyngden

Jonas: Men helt klart så har vi gått samma väg. Vi har väl mer eller mindre följts åt kan man säga. Legat på samma skivbolag, turnerat tillsamman har vi gjort, och vi tänker nog musik på ett likaledes plan.

Anders: Mycket influenser har vi gemensamt.

Jonas: Dom kanske är lite mer inriktade på den äldre scenen än vad vi är, som ”Pink Floyd” och dylika akter.

 

Blev den nya plattans musikaliska kliv anledningen till att ”Norrman-bröderna” beslöt sig för att kasta in handduken?

Jonas: Dom ville fortsätta att spela, men vi hamnade på en nivå på förra skivan där det krävdes betydlig längre turnéer, att man lade ner mer tid på bandet. Dom hade en helt annan livssituation än vad vi andra hade, som välbetalda jobb, hus, bilar och dylika saker. Så för dom fanns det inget annat alternativ. Dom var inte beredda att gå ner i lön och köra bandet på heltid, och det blev deras val. Men det finns inget ont blod emellan oss även om det för stunden blev ett jobbigt avbräck för bandet. Så vi respekterade deras beslut och hittade två nya medlemmar till bandet.

De nya medlemmarna, var det några ni kände innan?

Jonas: Yes! Gitarristen Pär var vår gitarrtekniker under tio år.

Sven: Lite förspänt där kan säga (Skrattar).

Jonas: Det kan man lugnt säga (Skrattar). Så visste att han var en bra gitarrist, att han kände till vår musik hur bra som helst, han skulle kunna spela allting som vi har skapat under karriären. Niklas vår nya basist kände vi lite grand innan, och vi vissa att han var en grymt duktig basist och han tvekade inte att haka på.

Anders: Dom började temporärt, de skulle agera session-musiker var det meningen som, och sedan så flöt det bara på. Dom gjorde ett jävligt bra jobb, och folk började att säga, att de aldrig sätt t”Katatonia” så taggade förut. Det såg ut som att vi hade fått en ny energi.

Jonas: Och detta berodde helt klart på de nya killarna i bandet. Vi var väl lite i gamla hjulspår tidigare. Det var inte så att vi inte gillade att spela live. Men de nya killarna är lite yngre än oss, kanske inte samma turnévana, så för dom blev bara det att komma ut att lira en nytändning för dom själva och det smittade utav sig på oss.

Intressant att ni själva tycker att ni har fått en nytändning. För den känslan fick jag när jag lyssnade på den nya plattan. Jag känner en helt annan energi i låtarna än vad jag gjort de två senaste plattorna, och mer dynamik i låtarna rent generellt. Är detta något som ni själva håller med om?

Jonas: Det kan ha med detta att göra. Vi har ju turnerat oerhört mycket det senaste året med den nya sättningen, och att nytillskotten varit så oerhört taggade så har engagemanget bland oss alla i bandet varit på högsta nivå. Därav har även dynamiken i musiken tagits ett par steg längre än vad den gjort tidigare. Och det är nästan mer viktigt live att dynamiken är på topp i och med att det dynamiska bygger upp en känsla som gör att folk berörs och känner sig engagerade. Och självfallet så har vi tagit med den energin in i studion för att skriva nya låtar då vi efter turnén kände att skaparlustan kändes starkare än vad den gjort på många år, och det är nog den energin som du känner av när du lyssnar på den nya plattan. Vi kan knappt vänta på att få spela de nya låtarna live, för där tror jag att de kommer att få än mer energi än på plattan.
katatonia.dead-end-kings-cd 

Ni nämnde att ni har haft mer tid på er att fullborda skivan.

Jonas: Lång tid tog det! Det var en medveten process att vi skulle lägga ner mer tid än vanligt för att få slutresultatet så bra som möjligt. Sedan har vi för första gången parallellt skrivit och spelat in vilket har gjort att det även för oss fortfarande känns nytt och fräscht när vi lyssnar på de nya låtarna. Innan när vi gjorde för-produktioner så kändes inte låtarna nya när väl plattan nått skivdiskarna. Man var ganska trött på de nya låtarna bara för att man hade levt med dem under en oerhört lång tid.

Och ni har jobbat med samma team på ett gäng plattor, och så även på den nya. ”David Castillo” har ni jobbat med på tre alster

Jonas: Japp! Det stämmer. Han har även varit vår live-tekniker under en längre tid, så vi känner varandra oerhört bra och han vet vad vi vill ha. Hur vi vill låta och vad vi generellt tycker är bra, vilket är så otroligt viktigt när man gör en platta.

Om vi går in på texterna så handlar det mycket om individuell misär, ett ämne som alltid har figurerat i era texter.

Jonas: Ja! För fan!

Ligger texterna på ett personligt plan?

Jonas: Absolut! Det är svårt att skriva något annat. I alla fall för mig och det här bandet. Musiken är så pass viktig och personlig för oss att man vill ge den en personlig text för att göra den ännu mer personlig. Vi lever vår musik, den är med oss dygnet runt, och då känns det bra att kunna vara ärlig i uttryck både musikaliskt och textmässigt. Texterna ska ju passa till musiken vilket gör att texterna automatiskt blir mörka och dystra för att få en fullbordad helhet. Men vi gillar ju detta. Vi ser det att  som en uttrycksfull konstform, ett uttryck som vi alltid har gillat, så det är inget konstigt man attraheras utav det mörka.

Är det personliga händelser det handlar om?

Jonas: Absolut!! Det är reflektioner över hur man själv har det eller hur man ser på saker runt omkring sig. Det är inga komplexa saker utan lyrik och musik ska passa bra gentemot varandra  men man ska ändå ha en chans att uttrycka sig, och då försöker jag göra det så bra som möjligt.

Anders: Vår lyrik ock musik är rakt igenom ärlig, den inhyser inte någon som helst romantisk ådra som många andra band i genren skapar omkring sig, och där tror jag att vi har den huvudsakliga orsaken till att vi har en sådan bred publik som vi har. Man behöver inte vara i en speciell sinnesstämning för att överhuvudtaget orka lyssna på oss. Vi ser inte det mörka och dystra som något rakt igenom misär-artat utan vi försöker sätta en varm betoning som inhyser en harmonisk och vacker känsla. Det genuina och personliga är a och o för för oss i bandet. Annars får det vara.

Jag tänkte gå in på skivomslaget! Ni har återigen arbetat med ”Travis Smith” som ligger bakom en hel rad utav era tidigare alster!

Anders: Vi har arbetat med honom sedan 1999 då vi släppte ”Tonight´s Decision”. Man kan säga att han är en fenomenal designer. Han var hur bra som helst redan 1999 då jag kände när jag kontaktade honom att jag aldrig hade sett något liknande förut. Jag tyckte det var Science Fiction utöver det hela, det såg så fulländat ut. Och då visade det sig att han hade lyssnat på oss redan från den första skivan, och då kändes det genast än mer naturligt när det gällde valet att jobba med vederbörande, så det har funkat klockrent genom åren. Vi har ett väldigt nära samarbete med varandra då han under plattans gång får tillgång till texter, vi skickar honom våra visioner då vi skriver ner alla våra tankar och idéer, och sedan får han jobba utifrån detta för att se om han hittar rätt, vilket han oftast gör.

Det är oerhört intressant det ni säger, för samtliga omslag han levererat till er inhyser mycket dolda detaljer. Man hittar alltid någonting nytt för varje gång man beskådar ett omslag!

Anders: Sådant gillar vi. Det ska vara små saker som hänger ihop och det gäller även i musiken. Vårt mål är alltid att skapa musik där man efter tionde lyssningen fortfarande hittar nya upptäckter. När du sätter på dig hörlurarna så ska du alltid finna nya små vrår i vår musik och dessa små upptäckter ska sedan generera till layouten på omslaget.

Jonas: Vi är inte purunga. Vi är uppvuxna med vinylomslag som man satt och studerade grundligt med plattan spelandes i bakgrunden. ”Iron Maiden” är ett praktexempel när det gäller omslag. På varenda platta så hittar du än idag en massa dolda detaljer som dyker upp för varje gång du beskådar omslaget.

Anders: Dom måste ha haft så jävla kul när de skapade alla sina omslag. Det är så tråkigt idag då då många band inte fattar innebörden med ett omslag. För oss är skivomslaget ett ovärderligt konstverk som upptar hälften utav produktionen som helhet.

Vinylen är på väg tillbaka i en liten mindre skala!

Anders: Absolut! Och det är jättekul att det blivit så.

Jag förmodar att ni kommer att släppa nya plattan på vinyl?

Anders: Yes! Både som tio och tolv tummare. Jag hoppas verkligen att de yngre kidsen fattar tjusningen med vinyl och ber farsan gå ner i källare för att hämta upp sin gamla vinylspelare.

Det vore väl det bästa då de nya vinylspelarna är en ganska dyr historia.

Anders: Exakt!

Jag tänkte gå in lite på din sång Jonas! Personligen så tycker jag att den mer härstammar från sjuttiotalets progg-rock än dagens metal-scen!

Jonas: Jag har ingen direkt metal-röst i grunden utan den är med än vad den är.

Du spelade ju trummor i början på bandets karriär. Var det meningen att det skulle bli du som tog över lead-sången eller sökte ni en permanent sångare till en början?

Jonas: Det började med att jag på första plattan körde mer skriksång eller vad man nu ska kalla det. När vi gjorde andra plattan så blev det ”Mikael Åkerfäldt” ifrån ”Opeth” som sjöng, mycket på grund utav att jag tappade rösten inför skivinspelningen. Men det blev någonstans i den vevan som vi började att leka med tanken när det gällde att prova med clean sång då vi ansåg att möjligheterna till att finna nya musikaliska uttryck skulle öka avsevärt. Man kan väl säga att det föll sig naturligt till sist att det blev jag som sadlade om från att vara bandets trummis till att axla manteln som bandet vokalist då jag redan då skrev merparten utav alla texter.

Anders: Vi hade provat en låt tidigare som inhyste ren sång, och vi kände att detta kunde vi satsa på.

Jonas: Det var jävligt jobbigt att ställa sig vid micken och börja sjunga en hel platta med en så kallad normal sång, det ta ett tag att greppa den grejen. Så första plattan jag sjöng på, ”Discourraged Ones” kändes oerhört osäkert. Men det funkade då i och med at det är en jävligt deppig platta, och då funkar det med miserabel sång (Skrattar). Nu för tiden tycker jag att det är helt okej sång.

 

Men du har utvecklat dig själv. Du har inte gått hos någon sångpedagog?

Jonas: Nej! Det har jag inte. Jag får för mig att sjunga live är den bästa träningen när det gäller att utveckla sin röst i och med att man inte har samma förutsättningar som när man är i en studio. Du kan inte höra din sång på samma sätt och du måste ta i mer så att du når fram till publiken. Så att sjunga live har varit min skola när det gäller at utveckla sig.

Även gitarr-soundet har sedan de tidiga släppen förändrat avsevärt Om vi tar den första plattan så var det mer traditionell ”Death-Metal”. Men sedan så skedde en markant förändring då de svulstiga och riff-betonade byttes ut mot mer suggestiva slingor. Hur resonerade ni inför denna drastiska förändring. Vad sade ni till varandra?

Anders: Jag minns att vi eftersträvade att få fram riktiga låtar. För vi kände att på första skivan så tog vi oss inte själva riktigt på allvar. Och andra sidan så var det väldigt proggigt, då det var låtar som var uppåt elva minuter långa, men vi kände att vi skulle vilja skriva riktiga låtar som skulle få ett eftertryck i sig, och då började vi känna för att inte stå stilla. Vad ska vi utveckla, ska det vara gitarrerna som spelar alla melodierna eller ska det vara sången, eller ska vi försöka göra en  blandning utav båda, en symbios. Där låg utmaningen, att få det att fungera. Så detta tror jag fortfarande är utmaningen att få dom harmonierna att överensstämma med varandra utan att något ska överrösta det andra. Sången kommer alltid att vara den huvudsakliga delen som folk anammar mest för att på bästa möjliga sätt försöka hänga med. Men det behöver inte vara på detta vis. Men du måste ha en enorm fingertoppskänsla att veta vad som är vad.

Plattan släpps i slutet på augusti. Är det en höst och vinterturné som stundar?

Anders: Hela hösten är bokad för turnéer. Vi börjar med två turnéer i USA, efter varandra.

Där har ni slagit igenom rejält?

Anders: Vi är på gång där borta. Det har hänt någonting där borta sedan sista skivan kan man säga, och detta kommer vi att försöka följa upp på bästa sätt.

Är det någon speciell del utav staterna där ni känner att det är lite extra tryck?

Anders: Nej! Utan det är ett enormt land och det gäller att fara runt i hela landet.

Vi snackar runt 40 gig eller?

Anders: Runt där hamnar vi säkert.

Jonas: På förra turnén var USA-svängen på 52 gig, så det blir nog snarare uppåt detta antal och lite till som det kommer att handla om. Så vi kör två turnéer över hela USA inklusive Canada. Sedan är vi hemma i fyra dagar för att sedan dra igång Europa-turnén som kommer att omfatta 48 gig. Så det blir en hektisk period men samtidigt ska det bli så jävla roligt att få komma ut på vägarna igen. Vi är oerhört nöjda med skivan, den är väldigt live-anpassad, så det är bara att åka.

Hur går det i Japan?

Anders: Japan har helt och hållet gått förbi oss. Den största anledningen till detta är nog att många utav våra tidigare alster inte släpptes där, och har du inget släpp där så är det nästintill omöjligt att slå. Men våra senare album har utgivits via licens, men där får vi börja om från början om vi ska slå där borta.

Hur kommer scenshowen att vara. Jag misstänker att det kommer att vara mycket olika ljussättningar då det handlar om suggestiv musik.

Anders: Vi kommer att försöka återspegla den nya skivans atmosfär med olika backdrops och dylika saker. Sedan ska vi försöka få ljuset att vara väldigt korresponderande till vilken lår det handlar om så att det inte bara blir disco-lekstuga. Ljuset är otroligt viktigt för oss. Det kan till och med avgöra om ett gig blir bra eller dåligt.

Lycka till nu den nya plattan och den stundande turnén. Det ska bli spännande att följa er nu när ni går in i en ny era.

Jonas: Tack själv!

Sven Mörén
Author: Sven MörénEmail: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.









Gör som över 60.000 andra Facebookanvändare - följ Rocknytt på Facebook. Du får då de senaste rock och metal-nyheterna, recensionerna, tävlingarna och intervjuerna direkt i din feed!

NYHETER

« »
2014-11-20 18:28
2014-11-19 10:08
2014-11-18 23:41
2014-11-07 14:11
« »

SÖK PÅ ROCKNYTT
RECENSIONER - CD
« »
« »
MEST LÄST I VECKAN

KRÖNIKA: ”Posör, groupie och hora” - livet som kvinnlig hårdrockare

Kärlek kan komma i olika former. Kärlek handlar inte enbart...

DEF LEPPARD + 18 band till klara för Sweden Rock Festival

Sweden Rock Festival släpper nu fler band till nästa års...

HELLFEST presenterar 120 band!

Hellfest har presenterat de 120 första banden till nästa års...

Skogsröjet släpper nya akter

Skogsröjet håller ångan uppe och släpper nu ytterligare tre band...

Första 47 banden till Graspop 2015 klara

Graspop Metal Meeting har presenterat de första 47 banden till...
MEST SETT I VECKAN

VIDEOPREMIÄR: The Gloria Story - Takin' Up Arms

70-talsrockarna i THE GLORIA STORY släpper nu en musikvideo till "Takin' Up Arms" - en video som får exklusiv premiär...

NY VIDEO: H.E.A.T - Tearing Down The Walls (Live)

H.E.A.T har släppt videon till den första singeln, "Tearing Down The Walls", ifrån kommande liveplattan "Live In London".

VIDEOPREMIÄR: Outshine - Agony

Mörkerrockarna i OUTSHINE släpper nu en musikvideo till senaste singeln "Agony" - en video som får exklusiv premiär på Rocknytt.

NY VIDEO: Devil's Train - Hollywood Girl

Det melodiösa hårdrocksbandet DEVIL's TRAIN, har släppt en video till nya låten "Hollywood Girl".

NY VIDEO: Battle Beast - Touch In The Night (Lyric)

Finska BATTLE BEAST har släppt en lyric video till låten "Touch In The Night".
GRID LIST