Pentagram – Curious Volume

Pentagram
Curious Volume är namnet på det senaste alstret från de amerikanska doompionjärerna Pentagram, med den levande legenden Bobby Liebling bakom mikrofonen. Liebling ville ursprungligen ge den brokiga samlingen låtar den något omständliga titeln ”Over Many A Quaint and Curious Volume of Forgotten Lore” (efter Edgar Allan Poes dikt ”Korpen”), som en förklaring till innehållet – en blandning bestående av lika delar nytt och gammalt. Detta är nämligen ännu en av bandets tidsresor, som denna gång sträcker sig tillbaka ända till mitten av 60-talet. Nya låtar har blandats med tidigare outgivet material som har dammats av, paketerats om av svenska producenten Mattias Nilsson och fått en ny, skinande förpackning av Richard Schoten. Resultatet? Inte illa alls!

Redan i de tre första låtarna bjuds det på klassiska hårdrocksriff i ”Lay Down And Die”, följt av det Purple-osande ”The Tempter Push” och en blytung groovedänga kallad ”Dead Bury Dead”. Det briljanta spåret ”Close The Casket” går i samma fotspår, medan efterföljande ”Sufferin´” återvänder till rötterna. Så tillhörde den också Lieblings stora skattgömma med potentiellt utgivningsmaterial. Även det nyskrivna titelspåret hade kunnat vara hämtat där.

Det är dock den doomdrypande avslutningen ”Because I Made It”, som är albumets starkaste låt. Kanske är det vetskapen om vad Liebling har gått igenom som gör att den känns äkta. Den som har sett den gripande dokumentären ”Last Days Here” håller säkert med om hur osannolikt det är att någon uppsättning av bandet skulle kunna mobilisera sig tillräckligt länge för att spela in något nytt, eller att Liebling överhuvudtaget lever, andas och – mest obegripligt av allt – sjunger. Men sjunger det gör han, även om sånginsatsen skiljer sig ganska mycket från låt till låt. Detta bidrar förstås till att spåren har fått så olika karaktär. Liebling låter faktiskt som tre olika versioner av sig själv. Stundtals är han påtagligt vital och uppkäftig, men bitvis låter han precis som den sönderknarkade 61-åriga man han faktiskt är. Jag tänker främst på punkiga ”Misunderstood”, där han tyvärr låter gaggigare än vad låten skulle må bra av. Ganska ofta låter han dessutom, något otippat, som en äldre version av Neil Fallon från Clutch. (Jag säger bara ”The Devil´s Playground”!).

För all del, den här produktionen skiljer sig väsentligt från tidigare verk, men det är ändå kompakt och tungt.

Artist: Pentagram
Titel: Curious Volume